עולים שלב: מה הקשר בין עולם הרפואה לשימוש ב-DATA?

אם איי פעם היינו אומרים לכם שאפשר להשתמש ב- DATA על מנת להתאים לכם תכניות רפואיות רלוונטיות רק לכם, הייתם אומרים לנו שוודאי השתגענו. ובכן, העתיד כבר כאן ואנחנו עולים שלב, מה הקשר בין עולם הרפואה לשימוש ב-DATA? כל התשובות לפניכם.

מה זה ביג דאטא בכלל?

המונח Data הוא קיצור של המילים "מידע" ו"נתונים". מידע מתייחס לעובדה או לפיסת ידע או למסר שקיבל או נתפס על ידי אדם. הנתונים משמשים לרוב בהתייחסות לעובדות ומידע המשמשים בקבלת החלטות. בעולם של היום, הנתונים משמשים בעיקר בהתייחסות למידע דיגיטלי שניתן לתמרן עם מחשבים. Big Data מתייחס לכמויות אדירות של מידע שנאסף לאורך זמן ממקורות שונים – מדיה חברתית, רשומות בריאות ועוד. התהליך הזה נפוץ מאד בחברות הייטק שונות ולכן יש המון משרות פנויות בנושא וזו בדיוק הסיבה שחברות הייטק מגייסות Data Scientist למטרה דומה כי יש לזה ביקוש אדיר. כיום יש לא מעט אנשים שממלאים את התפקיד של Data Scientist על מנת להגיע לתובנות החשובות האלה.

איך הכל התחיל?

השימוש במידע ובנתונים הוביל לתגליות מדעיות רבות ולהתקדמות טכנולוגית לאורך ההיסטוריה. לדוגמה, היפוקרטס נחשב לאבי הרפואה המודרנית מכיוון שהוא רשם את תצפיותיו בקורפוס היפוקרטס – ספר הלימוד הרפואי הראשון שנכתב אי פעם. הנתונים שימושיים גם לניטור מערכות קריטיות בתעשיות שונות, כגון תחבורה ונדל"ן. בדומה לחידושים בתעשיות אלה, השימוש במידע ונתונים נתן את אותותיו גם בתחום הרפואה ומיד נדבר על הקשר החזק שיש בין השניים.

 

 

מה הקשר בין ביג דאטא לרפואה?

Data הוא אחד המגזרים הצומחים ביותר בעולם של היום; הסיבה לכך היא שיש לו פוטנציאל עצום בתעשיות רבות והוא יכול להביא יתרונות רבים לעסקים ולחברות כאחד. רק תחשבו על כמה מידע ניתן לאסוף ממקורות שונים! לדוגמה, פייסבוק אוספת נתונים מהמשתמשים שלה וגם מחבריהם באמצעות לייקים ושיתופים. לאחר מכן ניתן להשתמש בנתונים אלה עבור פרסומות ממוקדות בהתבסס על העדפות המשתמשים. זו רק דוגמא אחת מיני רבות איך שימוש במידע ונתונים עוזרים לנו לקבל החלטות שלא מתוך תחושה, כי אם מתוך נתונים ברורים שיובילו אותנו להצלחה.

בנוסף, ניתן להשתמש בנתונים שנאספו ממטופלים ליצירת תכניות טיפול רפואיות מותאמות אישית לכל אדם בהתאם לצרכיו הרפואיים הייחודיים. יתר על כן, איסוף נתונים עשוי לסייע באיתור מחלות מתעוררות לפני שהן הופכות למגפות או מגיפות, כך שסוכנויות בריאות הציבור יוכלו להגיב בהתאם. זה כמובן מהווה יתרון אדיר, תחשבו על מחלות קשות כמו סרטן למשל, עוד ועוד חולים יוכלו למצוא פתרונות רפואה מתקדמים על מנת להתמודד עם המחלות הקשות האלה, וכל זאת בזכות שימוש בנתונים שיסייעו לרופאים לקחת החלטות מושכלות.

מה האתגר שעומד בפני הרפואה?

לאיסוף נתונים יש אתגרים משלו שכן ישנן בעיות אתיות באיסוף מידע משתמש ללא הסכמתם וכן השלכות לא ידועות מאיסוף מידע רב מדי ממקורות רבים מדי. נכון לעכשיו, במדינות רבות יש חוקים המגנים על מידע אישי, אך צריכות להיות תקנות מחמירות יותר ברחבי העולם לגבי איסוף ושימוש בנתונים קדימה כדי שנוכל להפיק את המרב מגילוי DATA! ככל שיהיה לנו יותר דאטא, כך נשפר את המדע והרפואה.

לסיכום,

אין ספק שלשימוש במידע ונתונים יש חשיבות מכרעת בכל הקשור התפתחות הרפואה ולמתן פתרונות רפואיים המונחים באמצעות נתונים. במאמר זה סקרנו את החשיבות של השימוש בביג דאטא ואת ההשפעה של השימוש הזה על החיים שלנו.

אולי תאהב גם

נגישות